Information till medlemmar om behandling av personuppgifter
Bostadsrättsföreningen Lillhamra i Västerås värnar om din personliga integritet. Denna integritetspolicy förklarar hur föreningen samlar in och använder dina personuppgifter. Den beskriver också dina rättigheter gentemot föreningen och hur du kan göra dina rättigheter gällande. Du som medlem kan alltid kontakta föreningen vid frågor kring integritetsfrågor genom att skicka ett e-postmeddelande till styrelsen info@brflillhamra.se.
Vilka personuppgifter hanteras och varför hanteras dessa?
De personuppgifter som du lämnat i samband med att du tecknat upplåtelseavtal eller överlåtelseavtal och beviljats medlemskap i föreningen kommer att behandlas i den utsträckning som behövs för att föreningen ska kunna fullgöra sina förpliktelser enligt gällande lagstiftning. Det kan gälla avisering av årsavgiften, att föra medlemsförteckning och lägenhetsförteckning och annat som hör till den löpande förvaltningen.
Även personuppgifter som inhämtas under tiden du bor i föreningen kan komma att behandlas, såsom exempelvis uppgifter om:
- Frivilligt lämnade kontaktuppgifter för kommunikation mellan föreningen och medlemmar.
- Uppgifter om betalningsförsummelser.
- Uppgifter nödvändiga för att teckna avtal med föreningen.
- Underlag för ombyggnation av bostadsrätten.
- Uppgifter i samband med störningar i boendet.
- Telefonnummer till portsystem.
- Andra uppgifter som medlemmar lämnar i korrespondens med föreningen.
Hur sparas personuppgifter?
Det är främst Sveriges Bostadsrätts Centrum (SBC) som hanterar föreningens personuppgifter i egenskap av förvaltare och därmed är SBC föreningens huvudsakliga personuppgiftsbiträde.
För att möjliggöra styrelsens arbete kan vissa personuppgifter även sparas hos föreningen i pappersform, i vår mailkorg samt på föreningens digitala molnlagring samt ibland på vår hemsida.
Personuppgifter kan även lagras hos föreningens leverantörer, t.ex. för att möjliggöra drift av tekniska system såsom porttelefoner. I sådana fall är föreningens leverantörer personuppgiftsbiträden till föreningen.
Hur länge sparas personuppgifter?
Föreningen har som policy att inga onödiga personuppgifter sparas och rensar kontinuerligt epost, pappersarkiv, molnlagring etc. Däremot finns uppgifter som kan behöva sparas en längre tid för att föreningen skall uppfylla sina förpliktelser. Exempel på sådant som behöver sparas länge kan vara:
- Uppgifter nödvändiga för att sköta förvaltning enligt gällande lagstiftning sparas så länge du som medlem är boende i föreningen.
- Uppgifter som är nödvändiga för eventuella rättsliga anspråk kan sparas i upp till tio år.
- Uppgifter i samband med störningar i boendet kan sparas i högst tio år eller tills att bostadsrätten övergår till annan medlem.
Vilka externa organisationer kan behöva ta del av personuppgifter?
Dina personuppgifter kan också komma att lämnas ut till förening som bostadsrättsföreningen är medlem i och företag som bostadsrättsföreningen samarbetar med i sin fastighetsförvaltning för att föreningen skall kunna sköta sina åtaganden som fastighetsägare.
Rätt till information
Du har rätt att få information om vilka personuppgifter om dig som behandlas och hur de behandlas. Detta får du utan kostnad om begäran sker i rimlig omfattning. Vid upprepade förfrågningar kan en avgift komma att tas ut.
Rättelse
Du kan också begära rättelse av de personuppgifter som behandlas. Kontakta då styrelsen via epost: info@brflillhamra.se.
Du kan ladda ner denna policy genom länken nedan: